5 Kasım 2013 Salı

Dolmuşlarda, araçlarda İngiliz ve İtalyan futbol takımı logolarını asma geleneği...



1980'lerin sonlarında ortaya çıkan ve vites kollarına, ön konsollara dikiz aynalarına kadar yerleşen bu trend, varlığını 2000'li yılların ilk yılların başları itibariyle yitirmeye başlamıştır. Günümüzde halen bazı minibüs ve dolmuşlarda rastlayabilirsiniz.

Peki yabancı takımların armalarını araçların camlarına asma, ön konsollarına yapıştırma geleneğinin temelinde ne yatıyor?
Bunun birinci sebebi özellikle ingiliz takımlarının, örneğin Westham United'ın bordo-mavi renkleri Trabzonspor'u anımsattığından, Trabzonsporlular araçlarına bu amblemi asıyorlardı. Beşiktaşlılar Tothenham veya Fullham, Galatasaraylılar Manchester United, Fenerbahçeliler Chelsea gibi. Ama en çok rağbet görenleri eşleşmeler. Trabzonspor - Westham United, Beşiktaş - Juventus, Fenerbahçe - Parma, Galatasaray -Roma.



Dikkat ettiyseniz, İngiliz kulüpleri kadar, İtalyan kulüpleride ön planda. Bunun nedeni, 80'li, 90'lı yıllarda İtalya Ligi Serie A nın dünyanın en çok izlenen en popüler liglerinden biri olması. (Bir dönem İngiltere Premier Ligi'nin bile önüne geçmiştir). Dolayısıyla futbol fanatikleri bu takımların renklerini kendi takımlarıyla özdeşleştirerek o yöne doğru kanalize olmuşlardır.

Bununla bağlantılı sebeblerden biride, bu tarz asılabilir arma ürünlerinin sadece yabancı takımların ürün yelpazesinde olması ve Türkiye'de futbol takımlarının satış mağazalarının dahi olmamasıdır.

Bu ilginç alışkanlık, yurtdışına çalışmaya giden Türkler tarafından görülüp oradan getirilerek başlamış, kısa sürede yaygınlaşmasıyla birliktede ülkede işporta ürünleri yapan fason firmalar tarafından pazar piyasasına sürülmüştür.

Birçok insanın dikkatini çekmeyen ama futbol fanatiklerinin mutlaka bir dönem merak ettikleri sorunun hikayesi kısaca böyledir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder